باران باش و ببار و نپرس کاسه های خالی از آن کیست.(کوروش کبیر)
خوش آمدید - امروز : شنبه ۱۵ اردیبهشت ۱۳۹۷
خانه » دسته‌بندی نشده » نکات سلامت و تندرستی افراد سالمند

اطلاعیه سایت

نکات سلامت و تندرستی افراد سالمند

نکات سلامت و تندرستی افراد سالمند

نوحه جدید :

نکات سلامت و تندرستی افراد سالمند


نکات سلامت و تندرستی افراد سالمند | 10 نکته مهم برای افراد سالمند

نکات سلامت و تندرستی افراد سالمند 

افراد سالمند نیاز به مراقبت دارند، بیماری های شایع جسمی هستند که سالمندان را در دسترس خطر قرار میدهند و باید نکات مهم دراین زمینه را فرا گیرید. سالخوردگی غم انگیز بنظر می‌رسد؛ موی سفید، چین و چروک و البته فراموشی. پیشبینی می‌شود تا سال ۲۰۵۰ میلادی جمعیت سالخوردگان به میزان ۲۲ درصد افزایش خواهد یافت. بنابر این بسیار مهم است که بدانیم آن ها چه چالش های سلامتی را پیش روی خود دارند تابه انها کمک کنیم سالخوردگی سالمی را طی کنند.

نکات سلامت و تندرستی افراد سالمند | 10 نکته مهم برای افراد سالمند

۱٫ بیماری های مزمن

۹۲ درصد سالخوردگان از حداقل یک بیماری مزمن رنج میبرند و ۷۷ درصد از دو بیماری. همه ی ساله علت دو سوم مرگ افراد سال خورده بیماری های قلبی، سکته مغزی، سرطان و دیابت است. مرکز ملی پیشگیری از بیماری های مزمن توصیه میکند افراد سال خورده برای جلوگیری از ابتلا به بیماری های مزمن باید سالیانه مورد معاینه دکتری قرار بگیرند

 

و تغذیه مناسب و فعالیت فیزیکی منظم داشته باشند. چاقی یکی از مشکلات متداول این سن است ولی با داشتن شیوه زندگی مناسب می‌توان جلوی بروز چاقی و متعاقب آن بیماری های مزمن را گرفت.

 

۲٫ مشکلات شناختی

سلامت شناختی بر توانایی تفکر، یادگیری و حافظه تمرکز دارد. دمانس یا زوال عقل که عملکرد شناختی فردرا نشانه می‌گیرد، مهم ترین چالشی است که با آن مواجه هستند. در سراسر دنیا تقریباً ۴۷٫۴ میلیون نفر مبتلا به دمانس هستند که پیشبینی میشود تا سال ۲۰۵۰ میلادی ۳ برابر شوند. متداول ترین شکل دمانس، آلزایمر است و تنها در کشور ایالات امریکا ۵ میلیون فرد در سنین ۶۵ سال یا بیشتر از این بیماری در رنج هستند. دیابت، سوءمصرف مواد، فشار خون بالا، افسردگی، ایدز و سیگار ز عوامل مستعد کننده دمانس هستند. تا کنون درمانی برای دمانس پیدا نشده است.

 

۳٫ اختلالات روانی

بر اساس گزارش سازمان بهداشت جهانی، بیش از ۱۵ درصد افراد بالای ۶۰ سال از یک اختلال روانی رنج میبرند. افسردگی یکی از متداول ترین اختلالاتی است که اغلب تشخیص داده نمیشود و مورد درمان قرار نمی‌گیرد. در کشور آمریکا ۱۸ درصد افراد سال خورده بهمین دلیل اقدام به خودکشی می‌کنند. افسردگی میتواند یکی از عوارض جانبی یک بیماری مزمن باشد و با مدیریت بیماری میتوان به التیام بیماران کمک کرد.

 

به علاوه شیوه زندگی و دریافت حمایت های عاطفی از سوی خانواده و جامعه میتواند به درمان افسردگی این افراد کمک موثری کند.

 

۴٫ صدمات فیزیکی

زمین افتادن، هر ۱۵ ثانیه یک فرد سال خورده را راهی بیمارستان می‌کند و هر ۲۹ دقیقه یک فرد مسن رابه کام مرگ می فرستد زیرا استخوان های افراد سال خورده ضعیف میشود، عضلات قدرت خودرا از دست میدهند و حفظ تعادل بدنی برای شان دشوار است. دو بیماری مهم که موجب افزایش صدمات میشوند، استئوپروز و استئوآتزیت هستند. با آموزش مناسب و افزایش فعالیت های فیزیکی می‌توان تا حدی جلوی بروز این مشکل را گرفت.

 

۵٫ ایدز

درسال ۲۰۱۳ میلادی در کشور ایالات امریکا ۲۱ درصد موارد ابتلا به ایدز مربوط به افراد ۵۰ ساله بوده و ۳۷ درصد مرگ های ناشی از ایدز را در همین سال افراد ۵۵ ساله تشکیل می دادند. در حالی‌که با افزایش سن تمایلات و توانایی های جنسی تغییر میکند اما کاملا از بین نمی‌رود. متاسفانه تشخیص ایدز در افراد سال خورده کمی دشوار است زیرا علائم آن خیلی شبیه علائم ناشی از سن بالاست.

 

۶٫ سوءتغذیه

سوءتغذیه افراد ۶۵ ساله اغلب تشخیص داده نمی‌شود و می‌تواند منجر به بروز مشکلاتی از قبیل ضعف سیستم ایمنی و ضعف عضلانی شود. علت سوءتغذیه میتواند دمانس، افسردگی، اعتیاد به الکل، عدم ارتباط اجتماعی یا وضعیت اقتصادی نامناسب باشد. بهترین شیوه اصلاح تغذیه بیمار، افزودن مصرف سبزیجات و میوه و محدود کردن مصرف نمک و چربی های اشباع است.

 

۷٫ ضعف حواس پنجگانه

کاهش بینایی و شنوایی یکی از رایجترین مشکلاتی است که این افراد با آن مواجه هستند. در ایالات امریکا از هر ۶ فرد سال خورده یک نفر مشکل بینایی و از هر ۴ نفر یک نفر مشکل شنوایی دارد. خوشبختانه هردوی این‌ها به اسانی قابل درمان هستند.

 

۸٫ سلامت دهانی

یکی از مشکلات مهم سالخوردگان نداشتن دندان طبیعی است که همین مشکل موجب سوءتغعذیه و عدم اعتماد به نفس این افراد می‌شود. خشکی دهان، بیماری های لثه یا سرطان های دهان از دیگر مشکلاتی است که افراد سال خورده با آن دست به گریبان هستند. با معاینات منظم میتوان جلوی تعداد زیادی از این مشکلات را گرفت.

 

۹٫ مصرف نابجای دارو

مصرف الکل و دارو بین سالخوردگان رواج دارد. بر اساس پیشبینی انجمن ملی سالخوردگان تا سال ۲۰۲۰ میلادی تعداد افراد سال خورده ۲ برابر می‌شود. یکی از علل آن این است که اغلب این افراد اختلال ذهنی دارند یا نمیتوانند خودشان دارو تهیه کنند و از داروی بیماران دیگر استفاده می‌کنند یا دکتر برای اغلب آن ها داروی بسیار و برای مدت طولانی تجویز می‌کند.

 

۱۰٫ یبوست و نظارت ادرار

هر دوی این مشکلات کیفیت زندگی افراد سالمند را تحت تاثیر خود قرار می‌دهد. به غیر از عامل کهولت سن، این مشکلات میتواند ناشی از سوءتغذیه و وجود یک بیماری مزمن باشد. پزشکان حفظ وزن مناسب، تغذیه سالم و فعالیت های فیزیکی را راه حل مشکل میدانند. البته راه های درمانی مناسبی هم وجوددارد و سالمندان نباید از این‌که موضوع رابا دکتر خود در بین می گذارند، شرمنده باشند.

 

تغذیه در سالمندی اهمیت بسیار زیادی دارد زیرا عامل مهمی در تا مین سلامتی بدن است .بدن ما نیاز به تغذیه غذایی خاصی دارد.این نیازها شامل انرژی، پروتئین، چربی وویتامین ها و موادمعدنی هستند .یکی از بهترین راه های خاطرجمعی از تامین این نیازها ،مصرف روزانه از هر یک از چهار گروه مواد غذایی یعنی: شیر و لبنیات، گوشت، وحبوبات، نان و غلات و میوها و سبزی ها ست.

 

درمصرف گروه های مواد غذایی یاد شده، سعی کنید تنوع غذایی داشته باشیدو و در هر وعده غذایی حداقل از ۰۳گروه غذایی» بالا استفاده نمایید. توجه بیشتر به سبزیجات تازه و میوه ها، خصوصا در فصل های مربوطه از اهمیت زیادی برخوردار است.

 

مصرف روزانه ۶ تا ۸ لیوان آب را فراموش نکنید .
نوع تغذیه در دوره ی سالمندی بسیار مهم است زیرا چنانچه رعایت نگردد موجب بیماری «اضافه وزن، فشار خون بالا، چربی خون بالاوقند خون بالا» خواهد شد .چنانکه می‌دانیم این بیماریهای شایع در دوره ی سالمندی هستند که تغذیه صحیح یکی از راههای کنترل انها است.

 

درصورت کنترل نکردن این مشکلات، میزان ابتلا به بیماری های مانند سکته قلبی ومغزی، دیابت، پوکی استخوان و سرطان ها دراین دوره بیشتر می‌شود.

 

سوء هاضمه در دوران سالمندی:
در یک سوم افراد بالای ۷۰ سال،آنزیم های گوارشی واسیدمعده کاهش می‌یابد و در این صورت ظرفیت هضم و جذب غذا، ویتامین ها و املاح کلسیم، آهن و روی نیز کمتر میشود.تولید ویتامین ها از جمله ویتامین D در بدن کاهش مییابد و سیستم ایمنی بدن ضعیف شده و خطر ابتلا به انواع بیماری ها افزایش مییابد.

 

ابتلابه این بیماری ها، تغییر در احساس طعم، مزه و بو ، کاهش ترشح بزاق، عدم تحرک، واکنش متقابل غذا و داروهای مصرفی، نگرانی های روحی و تنهایی، همگی می‌توانند اشتها را کم می کنند.

 

برنامه ریزی غذایی:
برنامه غذایی سالمندی شامل انواع مختلفی از مواد غذایی است بگونه ای که بتواند حدود ۳۰ در صد کالری «انرژی» را از چربیها، ۱۵ در صد از پروتئین ها و ۵۵ در صد از کربو هیدراتهارا تامین کند و چربی ها ترجیحا از منابع گیاهی و مصرف کلسترول کمتر از ۳۰۰ میلی گرم در روز باشد.

 

مهم ترین راهنمای تغذیه ای، تهیه غذای ساده و کم حجم می باشد که تمامی نیازهای فرد به مواد مغذی راتامین کرده و در عین حال متناسب با فرهنگ فرد باشد.

 

گروه اصلی و مواد غذایی دوران سالمندی:
۱-گروه نان و غلات:
۲-گروه شیر و لبنیات :
۳-گروه گوشت، حبوبات و مغزها:
۴-گروه میوه ها و سبزی ها:

 

فعالیت بد نی و ورزش در دوره ساالمندی:
با افزایش سن تغییرات متعددی در قسمت های مختلف بدن ایجاد می‌شود، قلب، ریه ها، سیستم عصبی، عضلات و استخوان ها دچار تغییرات ناشی از افزایش سن می‌شوند. ورزش باعث افزایش حجم اکسیژن در قلب و ریه ها، افزایش استحکام عضلانی، تنظیم قندخون و فشار خون و نیزکاهش توده های چربی می‌شود.

 

به ایجاد آرامش، کاهش اضطراب و افزایش اعتماد به نفس کمک می کند و حس شادابی و رضایت را در شما بوجود می آورد .
سن بالا و ضعف قوای جسمانی، مانعی برای ورزش کردن نیست. پیاده روی، ساده‌ترین ورزش برای دوره سالمندی است.

 

بیماری های دوران سالمندی:
۱- کمر درد
۲- درد زانو
۳- مراقبت از پا ها

 

۴-پوکی استخوان چیست؟
کلمه استخوان، محکم بودن رابه یاد ما می آورد . ماده اصلی که سختی و شکل استخوان رابه وجود می آورد، کلسیم است .ذخیره شدن کلسیم در استخوان، قبل از تولد آغاز میشود و تا سن ۳۰ سالگی ادامه مییابد. در ۳۰ سالگی، استخوان های یک فرد سالم به بیشترین سختی خود میرسد. اگر فعالیت بدنی وجود نداشته باشد یا غذای حاوی کلسیم کم مصرف شود بتدریج کلسیم استخوان های کم شده و استخوان ها شکننده می‌شوند.

 

به این حالت«پوکی استخوان »می‌گویند.. پوکی استخوان را گاهی بیماری خاموش مینامند ، زیرا بدون هیچ علامتی، کم کمبوجود می‌آید.

 

بهداشت دهان و دندان:
دندان ها در اثر رعایت نکردن بهداشت از جمله مسواک نزدن در سنین پایین تر ومراقبت نشدن در سنین بالا، باعث پوسیدگی آن میشود. دندان ها حالت شکنندگی بخود میگیرند وبه مرور زمان ریز می‌شوند.
دراین حالت ، افراد مسن حتماً باید با مراجعه به دندان پزشک اقدام به ترمیم یا کشیدن دندان ها نمایند .چون باعث عفونت لثه ها شده و انسان را مبتلا به بیماری های گوناگون می کند.

 

بی اختیاری ادراری:
یکی از مشکلات شایع در زنان، بی اختیاری ادراری می‌باشد که به علت عفونت های ادراری، تغییرات مجرای ادرار، افزایش سن وزایمان های متعدد می‌باشد که حالت های مختلف دارد.«حالت اول بی اختیاری ادراری» دراین حالت هنگام عطسه،سرفه، خنده،و برخاستن از زمین، بی اختیار چند قطره ادرار خارج میشود.

 

«حالت دوم بی اختیاری»
دراین حالت احساس ناگهانی و موقعیت شدید برای ادرار کردن ایجاد می‌شود اما قبل از رسیدن به دستشویی ادرار می ریزد، به جز توصیه های مورد اشاره در حالت اول، از ورزش های سخت اجتناب کنید. قهوه، نوشابه های گاز دار و غذاهای پر ادویه میل نکنید.

 

بهداشت روان در سالمندی
در فرهنگ ما همواره کلمه«پیر شدن» زیاد بکار گرفته میشود و حتی دعای خیری است که بدرقه راه کودکان و جوانان می باشد. امروزه وقتی به سالمندی فکر می کنیم، بجای نا توانی،سالمندی، موفق را درنظر می آوریم. حال که طول عمر آدمیان نسبت به نسل های گذشته افزایش یافته، بایستی تلاش شود که سالمندان زندگی سالمتری را نجربه کنند.

 

عشق ورزیدن به سالمندان
۱- در کنار خانواده بودن
۲- نیاز به گردش و تفریح
۳- نیاز به شرکت در فعالیت های اجتماعی
۴- نیاز به عزت نفس و احترام
۵- نیاز به معنویت

 

آرتروز چیست؟یک بیماری اسکلتی است که مشخصه ی آن تورم، التهاب، سفتی محدود شدن حرکات مفصلی و درد می‌باشد
بیماری آرتروز می‌تواند هر یک از ۱۵۰ مفصل بدن را مبتلا کند، در انواع خفیف این بیماری فقط دردهای کمی وجوددارد، اما در موارد شدید آن دردهای عذاب آور بهمراه صدمات شدیدی که به مفاصل وارد میشود، میتواند باعث تغییر در زندگی عادی بیمار شود.

 

نحوه ی صحیح خوابیدن
*استفاده از بالش کوتاه زیر سر برای خوابیدن.
*استفاده از تشک سفت یا چند لایه پتو بجای تشک
*خوابیدن در حالت طاقباز یا به پهلو
*در حالت خوابیدن به پهلو، جمع کردن پایی که بالا قرار گرفته است به داخل شکم
نحوه ی صحیح به رخت خواب رفتن و بلند شدن
*برای بلند شدن از رخت خواب ابتدا به یک پهلو بچرخید
*سپس ازطریق سفت کردن عضلات شکم، و با کمک دستها در لبه ی تخت بنشنیدو بعد بایستید.
*درهنگام دراز کشیدن این مراحل را بر عکس انجام دهید.

 

نشستن:
*نشستن بر روی زمین
*به مدت طولانی در یک جا ننشنید «هر ۲۰ دقیقه یکبار بلند شوید و حداقل یک دقیقه راه بروید»
*صاف بنشنید و به جایی تکیه کنید.
*عضلات شکم را بدون حبس کردن نفس، منقبض کنید.
*شانه ها رابه عقب برده وبه جلو نگاه کنید.
*برای اسانی بیشتر،یک بالش کوچک پشت کمر قرار دهید.
درصورت داشتن درد در زانو یا کمر بهتر است،روی زمین ننشنیدو روی صندلی بنشینید .

 

نحوه صحیح ایستادن
*صاف بایستید،و شانه ها راصاف نگهدارید.
عضلات شکم را منقبض کنی، تا شکم تو برود و گودی کمر کمتر شود.
اگر برای انجام کار های روزانه مثل اتو کردن لباس و شست و شوی ظرف ها وادار به ایستادن در یکجا هستید، چهار پایه ای به بلندی ۳۰ سانتی متر را زیر یک پا قرار دهید وپس از هر ۱۰ دقیقه جای پا را عوض کنید.

 

نکات سلامت و تندرستی افراد سالمند | ۱۰ نکته مهم برای افراد سالمند

 

اشتراک گذاری مطلب

تمام حقوق مادی , معنوی , مطالب و طرح قالب برای این سایت محفوظ است - طراحی شده توسط پارس تمز